dissabte, 30 de gener del 2010

LA IDENTITAT FÍSICA : LES MANS

DPEA - Les TAC a l'educació artística a primària. Visual i plàstica

El cos humà ha estat, al llarg de la història, un dels elements essencials de la producció artística i ha generat solucions formals i conceptuals diverses.
Les persones en general i també els artistes de totes les èpoques han utilitzat el propi cos o la temàtica que s'hi relaciona com a mitjà de comunicació tot emprant diferents tècniques i formats amb la finalitat d’expressar idees i sentiments.
Indagarem les possibilitats comunicatives i expressives del cos, aprendrem a observar i a analitzar la imatge que ens ofereixen les persones de l’entorn més proper.
Ens centrarem en una part del cos: les mans. Les mans perquè cada ésser humà té les mans úniques, perquè les mans des de l’inici de la vida ens apropen a la realitat a través del tacte, faciliten la relació amb els altres, són expressives i conformen un llenguatge gestual propi, mostren el pas del temps i les nostres experiències hi deixen empremta, amb elles i les eines creades hem transformat el món, són l’eina bàsica de tots els artistes, formen part de tots els processos creatius…
Les mans ens identifiquen en molts aspectes, nosaltres en destaquem tres:
1-El color de la pell (aspecte purament físic)
2-Les empremtes (aspecte físic relacionat amb l’entorn)
3-La signatura (aspecte físic relacionat amb la personalitat)

La carta de colors de la pell.

Fotografiar la mà de cada nen.
Capturar un fragment de la imatge on es vegi el color de la pell exclusivament
Donar les imatges a cada alumne per ordenar els colors amb diferents criteris: de clar a fosc, per tonalitats (blancs-rosats, groguencs, marrons-negres…). Comentar els resultats de les agrupacions conjuntament.
Dissenyar una carta on queden identificats tots els tons i gammes de cada color.

Indagar en com creen els pintors el color de la pell
Com resolen els artistes el tema del color de la pell a partir de l’observació d’obres d’art o a partir reproduccions d’imatges.
Observar les imatges d’obres d’art (retrats) on el color de la pell o les tècniques per aconseguir-lo són diverses.
Indagar sobre quins han de ser els colors de base per, a partir de barreges, aconseguir el color de pell desitjat.
Buscar el nostre color de pell amb pintura tempera, guaix o aquarel·les i observar els diferents matisos que proporciona cada tècnica.


-Les empremtes
L’empremta de la mà és una mostra inequívoca de cada persona, com ho constaten les empremtes dels dits en el carnet d’identitat. En el vessant artístic trobem ja, en les primeres pintures prehistòriques realitzades amb les mans, mostres de les empremtes.

Continuem l’activitat de les mans fent una fotografia de la mà pel costat del palmell.



A partir de la projecció a l´ordinador de la fotografia de les linies principals de les mans fer-ne una còpia en un full on s´ha repassat la sil.lueta de la mà.


En un full podem representar l´envers i els dors de la mà i desprès podem plantejar decorar el voltant del dors . A la vegada que es pot fer un mural on hi hagi totes les línies de les mans i siluetes de la mà dels alumnes de la classe.

Aquest treball es farà a partir d´un full pintat amb el color obtingut amb la indagació feta anteriorment de quina és la barreja de colors que component el color carn.

El tag, la signatura.

La grafologia posa en evidència com la nostra manera d’escriure i també la nostra signatura reflecteix el caràcter i la personalitat. El tag és una forma evolució de la signatura tradicional que es relaciona amb l’art del grafit. Els artistes que pinten al carrer solen firmar les seves creacions amb un gargot personal anomenat tag, o simplement les trobem a les parets sense estar relacionades amb cap dibuix.

Cada alumne crearà el seu tag i el pintarà sobre el treball anterior o el pot passar a volum per obtenir amb les tres fases de la pràctica una mostra completa de la pròpia identitat: el color de la pell, l’empremta i la signatura.
 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada